Jul 05, 2022

Hybride werken, een business perspectief

“New way of Working”, zo nieuw is het al niet meer. De term verscheen voor het eerst in de jaren ‘90 en kwam overgewaaid uit de VS. Nederlandse bedrijven braken potten in hun HR beleid door flexibel werken mee onderdeel te maken van de arbeidsvoorwaarden om op die manier talenten aan te trekken. Dat het “nieuwe werken” populair is, zie je duidelijk aan de 5 miljard Google resultaten die naar boven komen als je begint te zoeken. Meer dan ooit heeft dit (niet zo) nieuwe werken aan belang gewonnen in onze contreien. Maar waarom zou je vanuit een business standpunt hierop inzetten?

Blog15-HybrideWerkenBusinessPerspectief

Cost-cutting

Een werkplek in België kost gemiddeld 11.900 euro per jaar aan gebouw, faciliteiten, verzekeringen, water, onderhoud,… Door werknemers te laten werken op andere locaties, kan je besparen op het aantal vierkante meters. In een proefproject uit 2011 bij KBC bleek al snel een kostenbesparing van 32.000 vierkante meter omdat de medewerkers minder plaats bezetten op het moment van werken.

Sustainability

De besparing zit hem niet alleen in de bakstenen, maar ook in reiskosten. Uit een onderzoek van PwC in Nederland werd berekend dat er 3.5 miljoen autokilometers kon bespaard worden door 20% van de beroepsbevolking 2 dagen van ergens anders te laten werken. Het loont dus zeker de moeite om de policies rond hybride werken te herbekijken (en herdefiniëren). Als organisatie zet je op die manier ook nog eens in op een lagere CO2-uitstoot. Niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook nog eens voor de planeet.

Human-centric

In plaats van te richten op hoe lang iemand werkt, de input, kan je ook een human-centric aanpak opteren. Richt je op de mens achter het werk en wat deze nodig heeft. Hoe, waar en wanneer het werk gebeurt is van onderliggend belang. Begin eindelijk met het meten van output, van resultaten en doelen. En lig er niet wakker van of die input geleverd is op de conventionele werkmomenten.

Happy employees

Arbeidstevredenheid stijgt bij medewerkers die zelf mogen kiezen waar of wanneer ze werken. Door medewerkers die mogelijkheid te geven, creëer je een gezonder evenwicht tussen werk en privé. Het is niet alleen een manier om nieuw talent aan te trekken, maar ook om talent te behouden en te engageren. 1/3 werknemers geeft namelijk aan om gerust 10% loon in te boeten in ruil voor een gelijkaardige job met meer flexibiliteit. Eentje om over na te denken dus.

Happy customers

Gelukkige werknemers leiden tot grotere tevredenheid bij klanten. Gevolg: grotere potentiële omzet en/of betere cijfers in klantenretentie. Het is namelijk makkelijker om je geld uit te geven aan een bedrijf waar je vriendelijk begroet wordt, dan aan iemand die daar toch maar tegen zijn goesting zit.


Geschreven door Jonas Pollet, Y-board lid en founder van Deskalot

Blog20_LevenslangLeren

Apr 14, 2024

Levenslang leren: een levensstijl

Levenslang leren is een levensstijl, geen dieet!

Blog25 Innovation

Feb 26, 2024

Drie aspecten voor succesvolle innovaties

Strategie, processen en cultuur: pijlers voor betere innovatieprojecten.

ADM members are always prepared to offer objective views on the state of affairs within the IT landscape accross company

Jan De Schepper

Previous Chairman ADM

Blog24 Learnings 2023

Jan 16, 2024

Zeven key learnings uit 2023

Wij verzamelden voor jou zeven interessante lessen uit de sessies van 2023

Blog23 Digital Fort

Nov 01, 2023

Verdedig je online fort tegen hackers en scams

Wapen jezelf én je bedrijf tegen hacking, phishing en smishing met deze tips.

Blog22-GezondeLeiderGezondLichaam

Dec 09, 2022

Een gezonde leider in een gezond lichaam

De formule voor het presteren op topniveau!

Rf Adm Luncheon With Jannie Haek 52

Nov 03, 2022

"We weten het ook niet"

De uitdagingen van de Nationale Loterij, verteld door Jannie Haek (CEO).

Blog21-Skills Alles Heeft Tijd En Plaats

Oct 06, 2022

Alles heeft zijn tijd en plaats

Krijg weer grip op je tijd en productiviteit met deze tips!