Jul 05, 2022

Hybride werken, een business perspectief

“New way of Working”, zo nieuw is het al niet meer. De term verscheen voor het eerst in de jaren ‘90 en kwam overgewaaid uit de VS. Nederlandse bedrijven braken potten in hun HR beleid door flexibel werken mee onderdeel te maken van de arbeidsvoorwaarden om op die manier talenten aan te trekken. Dat het “nieuwe werken” populair is, zie je duidelijk aan de 5 miljard Google resultaten die naar boven komen als je begint te zoeken. Meer dan ooit heeft dit (niet zo) nieuwe werken aan belang gewonnen in onze contreien. Maar waarom zou je vanuit een business standpunt hierop inzetten?

Blog15-HybrideWerkenBusinessPerspectief

Cost-cutting

Een werkplek in België kost gemiddeld 11.900 euro per jaar aan gebouw, faciliteiten, verzekeringen, water, onderhoud,… Door werknemers te laten werken op andere locaties, kan je besparen op het aantal vierkante meters. In een proefproject uit 2011 bij KBC bleek al snel een kostenbesparing van 32.000 vierkante meter omdat de medewerkers minder plaats bezetten op het moment van werken.

Sustainability

De besparing zit hem niet alleen in de bakstenen, maar ook in reiskosten. Uit een onderzoek van PwC in Nederland werd berekend dat er 3.5 miljoen autokilometers kon bespaard worden door 20% van de beroepsbevolking 2 dagen van ergens anders te laten werken. Het loont dus zeker de moeite om de policies rond hybride werken te herbekijken (en herdefiniëren). Als organisatie zet je op die manier ook nog eens in op een lagere CO2-uitstoot. Niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook nog eens voor de planeet.

Human-centric

In plaats van te richten op hoe lang iemand werkt, de input, kan je ook een human-centric aanpak opteren. Richt je op de mens achter het werk en wat deze nodig heeft. Hoe, waar en wanneer het werk gebeurt is van onderliggend belang. Begin eindelijk met het meten van output, van resultaten en doelen. En lig er niet wakker van of die input geleverd is op de conventionele werkmomenten.

Happy employees

Arbeidstevredenheid stijgt bij medewerkers die zelf mogen kiezen waar of wanneer ze werken. Door medewerkers die mogelijkheid te geven, creëer je een gezonder evenwicht tussen werk en privé. Het is niet alleen een manier om nieuw talent aan te trekken, maar ook om talent te behouden en te engageren. 1/3 werknemers geeft namelijk aan om gerust 10% loon in te boeten in ruil voor een gelijkaardige job met meer flexibiliteit. Eentje om over na te denken dus.

Happy customers

Gelukkige werknemers leiden tot grotere tevredenheid bij klanten. Gevolg: grotere potentiële omzet en/of betere cijfers in klantenretentie. Het is namelijk makkelijker om je geld uit te geven aan een bedrijf waar je vriendelijk begroet wordt, dan aan iemand die daar toch maar tegen zijn goesting zit.


Geschreven door Jonas Pollet, Y-board lid en founder van Deskalot

Insights

Knowledge shared is knowledge multiplied

Aug 08, 2022

De kracht van inclusie

Wat is een inclusiebeleid en welke voordelen kan ik er als bedrijf uit halen?

Read more

Jun 02, 2022

Het einde van multitasking

Waarom multitasking nefast is voor de productiviteit + vijf tips voor een beter digitaal welzijn

Read more

May 03, 2022

Vergroot impact met game-based learning

Waarom inzetten op game-based learning bij werknemers?

Read more
Thanks to ADM I gained new ideas that I use in my daily life

Tim Groenwals

Head of IT Strategy, EA, Network & CISO, NMBS

Mar 28, 2022

Sprekende beelden, vijf tips

Til je visuele communicatie naar een hoger niveau met vijf extra tips

Read more

Mar 14, 2022

Wacht niet tot het te laat is

Hoe ben je als organisatie voorbereid op hackers en cyberaanvallen

Read more

Feb 25, 2022

HR, de hoeksteen van inclusie

Het inclusiebeleid binnen je bedrijf is allesbepalend voor een inclusieve organisatie

Read more