Jun 02, 2022
Multitasking is nefast voor productiviteit!
We zijn ons ervan bewust dat dit een fel statement is dat heel wat reactie uitlokt maar onderzoek heeft aangetoond dat ons brein simpelweg niet instaat is om te multitasken.
In onze maatschappij ligt er een grote focus op efficiëntie en productiviteit. Het tempo in het bedrijfsleven neemt toe en we doen steeds meer op een steeds kortere tijdspanne. Terwijl moeten we presteren en goede resultaten neerleggen. Maar slagen we daar wel in? Multitasking leek lang de sleutel tot succes: meerdere taken combineren om zo op eenzelfde tijdspanne meerdere dingen af te kunnen werken.
Experts komen daar nu op terug: multitasking is helemaal niet zo efficiënt als gedacht. Omdat ons brein geen twee dingen tegelijkertijd kan doen, werkt multitasking helemaal niet. In feite switcht ons brein tussen de verschillende taken, waardoor we telkens focus verliezen, onrustig worden en ons brein belasten.
Hoe kunnen we dan wel optimaal werken en goede resultaten neerzetten zonder ons brein te overbelasten?
Hier zijn vijf heldere tips voor een beter digitaal welzijn.
1. Plan
Bekijk al je to-do’s, al je verplichtingen en afspraken. Noteer alle taken op een lijstje zodat je een duidelijk overzicht hebt van alles wat er van je verwacht wordt en alles wat je moet afwerken. Noteren helpt om je gedachten te ordenen en een overzicht te creëren.
2. Prioriteer
Bekijk je takenlijst kritisch en voeg er een urgentie aan toe. Welke taken zijn het meest dringend? Integreer ze in je agenda. Werk je lijst vervolgens taak per taak af in functie van de prioriteiten.
3. Werk efficiënt
Bouw focustijd in om te kunnen doorwerken, al is het maar een uur per dag. Plan momenten waarop je onafgebroken en onverstoord kunt werken zodat je optimaal gebruik kunt maken van jouw cognitieve capaciteiten. Let op voor tijdsverspillers zoals telefoontjes, berichtjes of e-mails. Er is een overvloed aan tools en platformen, en hoewel deze tools op zich handig zijn om informatie te delen, kunnen ze bij inefficiënt gebruik storend worden. Vaak worden we afgeleid door notificaties, meldingen, oproepen of inkomende berichten. Gebruik enkel de tools die je daadwerkelijk nodig hebt, en sluit de rest af (of zet ze op stil) terwijl je gefocust werkt.
4. Stop op tijd
Zorg voor een goede tijdsplanning en bouw marge in. Wanneer je altijd achter je werk aanloopt, ervaar je meer stress en spanning en maak je meer fouten, nefast dus voor productiviteit.
Wanneer je dreigt te laat te komen, verwittig mensen dan proactief of laat weten dat je een deadline niet kunt halen. Verplaats een taak desnoods zodat je je niet hoeft te haasten en betere kwaliteit kunt afleveren.
Bouw ook geregeld evaluatiemomenten in om na te gaan wat goed werkte en wat niet. Het is nuttig om de dag voordien je planning voor de volgende dag te maken, zodat je je werkdag goed kunt afsluiten en je de volgende dag met een helder hoofd kunt beginnen.
5. Slaap voldoende
Een tekort aan slaap, heeft een negatieve impact op je redeneervermogen. Wanneer je onvoldoende rustmomenten inbouwt, zul je minder efficiënt werken en meer fouten maken.
De overkoepelende gouden raad is: stop met multitasken! Wees jezelf bewust van energievreters en doe één ding per keer. Je moet het gewoon beginnen doen, alleen zo kun je je (digitaal) welzijn en je productiviteit te verbeteren.
Al onze blogposts komen tot stand in samenwerking met onze leden en partners.