Op ondernemerschap en leiderschap staat geen leeftijd. De zin voor initiatief, innovatie en organisatie zit er vaak al van kindsbeen af in. Denk maar aan de clevere kids die op hete zomerdagen verfrissende limonade verkopen op hun oprit. De leiders en CEO’s van vandaag zetelden als kind vaak al in de leerlingenraad of het jongerenparlement, en bouwden tijdens hun studententijd ervaring op in een presidium, een sportclub of een politieke partij. Anderen hebben tijdens hun studies dan weer een eigen zaakje opgericht, al dan niet met succes. Wat ze ondernomen hebben, maakt op zich niet veel uit, het is vooral de ervaring die telt. Boekhouding, financiën, aanwervingen, allemaal bedrijfskundige aspecten waar jonge ondernemers al mee in aanraking gekomen zijn en hen dus een voorsprong geven op leeftijdsgenoten.
In ‘traditionele’ bedrijven, worden medewerkers vaak geclassificeerd op basis van leeftijd en anciënniteit. De ervaring en skills die deze ambitieuze goalgetters verworven hebben, vinden daar vaak geen eenduidige plaats in, waardoor ze jammer genoeg vaak over dezelfde kam worden geschoren als andere ‘groentjes’.
De traditionele bedrijfscultuur voorbij
Omgaan met young potentials
Oudere werknemers nemen vaak aanstoot aan jongelingen die gepakt met ervaring een bedrijf binnenkomen. Het management of het hr-departement moet dus een manier vinden om jonge, talentvolle krachten te omarmen, zonder oudere werknemers voor de borst te stoten.
Begin met te erkennen dat iedereen talent heeft en tracht die talenten zo efficiënt mogelijk in te zetten, ongeacht leeftijd. Kijk verder dan het getal en neem de volledige persoon in beschouwing, op een holistische manier.
Open dialoog is heel belangrijk voor de teamspirit en samenwerking. Bovendien leidt interactie vaak tot innovatie terwijl vasthouden aan bepaalde denkpatronen, vaak de ondergang van een bedrijf betekent.
Uitwisseling tussen anciens en jongere werknemers zorgt voor een waardevolle dynamiek. Enerzijds kunnen de oudere werknemers door hun ervaring kennis delen met de jongeren. Terwijl de jongeren anderzijds een verfrissende en innoverende blik hebben, die het bedrijf naar nieuwe hoogtes kan tillen.
Omgaan met autoriteit
Als ambitieuze jonge persoon, loop je de kans je tanden stuk te bijten op autoriteit. Je wil vooruit, je wil verandering brengen, je wilt een nieuwe wind doen waaien… en dan zijn er oudere, starre werknemers die stokken in de wielen lijken te steken omdat ze die ideeën te gedurfd, te moeilijk of ronduit slecht vinden.
Maar expertise is meestal tweerichtingsverkeer. Jonge talenten vergeten vaak dat ze van ervaren collega’s ook iets kunnen leren. Beide kanten moeten elkaars talenten erkennen en op een gepaste en open manier communiceren.
Als jonge CEO aan het werk
Sommige mensen zijn zo gebeten door ondernemerschap dat ze meteen besluiten hun eigen zaak op te richten. Maar ook dan kan leeftijd een wig drijven tussen de jonge CEO en de oudere werknemers.
Daar sta je dan, als jongeling, met een bedrijf en een team onder je. Jonge leiders moeten een manier vinden om constructief met hun medewerkers om te gaan, ook al zijn die vaak een stuk ouder dan zichzelf. De sterkte van een bedrijf, schuilt immers vaak in de sterkte van het team.
Respect, rechtvaardigheid en een open, lerende houding zijn belangrijk om het team te motiveren. Daarnaast is credibiliteit ook essentieel, zeker voor een jonge leider. Die credibiliteit is echter niet gratis. Het kan verdiend worden door dossierkennis op te bouwen, mee te gaan naar klanten en door geregeld on the floor mee te draaien om voeling met het bedrijf te krijgen.
Een CEO moet ook een coachende en verbindende rol opnemen. Een jonge leider moet zichzelf misschien meer bewijzen, maar is daarom niet minder bekwaam. Ook hier zijn een respectvolle houding en open dialoog essentieel. Daarnaast loont het om erkenning en appreciatie te tonen voor de kennis en expertise van oudere werknemers.
Ongeacht de leeftijd, bestaat de kunst van goed leiderschap erin om ploegen op een succesvolle manier en met een duidelijke visie naar een doel te laten toewerken.
Al onze blogposts komen tot stand in samenwerking met onze leden en partners.